Literatuur en dekolonisatie
(13-10-2021) Op 20 oktober start de Humanities Academie met de gesprekkenreeks ‘Literatuur en dekolonisatie’.
De gespreksavonden zijn een initiatief van de vakgroep Letterkunde en kaderen in het curatorschap van Warda El-Kaddouri, die voor deze reeks samenwerkt met Sibo Rugwiza Kanobana van de vakgroep Vertalen, tolken en communicatie.
Op zes avonden gaan UGent’ers in gesprek met schrijvers, filosofen, journalisten, bibliothecarissen en archivarissen uit Vlaanderen en Nederland en vragen we ons af hoe we de literatuurstudie kunnen dekoloniseren. De gesprekken worden georganiseerd op verschillende locaties in de Gentse binnenstad. Doel is om experten van buiten de universiteit aan het woord te laten en ook de stad en de studenten in het denkproces te betrekken om zo tot een aantal actiepunten voor de dekolonisatie van de opleiding Letterkunde te komen.
Humanities Academie
De Humanities Academie is het platform voor levenslang leren van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Via humanitiesacademie.ugent.be vind je ons aanbod lezingen, studiedagen, en (postgraduaats)opleidingen die kunnen gevolgd worden als bij- of nascholing.
De Academie bundelt en ondersteunt niet alleen alle bestaande initiatieven, maar engageert zich ook om nieuwe initiatieven uit te bouwen. De faculteit stelt elk jaar een curator aan die een thema mag aanbrengen dat als een rode draad doorheen het aanbod levenslang leren zal lopen.
Op 7 oktober gaf Warda El-Kaddouri in de Belvedère van de Boekentoren haar inaugurele lezing als curator van de nieuwe Humanities Academie. Warda is literatuurwetenschapper en journalist. Sinds haar aanstelling als VN-jongerenvertegenwoordiger in 2015 neemt ze deel aan het publieke debat via columns, lezingen en debatten en probeert ze licht te werpen op ongehoorde verhalen en perspectieven.
Zes gespreksavonden
De impact van Black Lives Matter, de aanvallen op de standbeelden van Leopold II en de ophef rond de canonieke status van een schrijver als Jef Geeraerts hebben het belang van dekolonisatie in onze maatschappij recent nog bevestigd. Literatuur en literatuurstudie zijn primaire vindplaatsen voor wie het koloniale verleden en zijn nawerking ernstig in de ogen wil kijken. Romans, reisverslagen en theaterstukken speelden een ondersteunende en zelfs vormende rol in het verspreiden van het imperiale denken. Ook de architectuur van de literatuuropleidingen – de opdeling in verschillende talen, de focus op canonieke schrijvers in lectuurlijsten, de eurocentrische labels in de bibliotheekcatalogi – weerspiegelen nog grotendeels een imperiale, koloniale zienswijze. Tijdens de gespreksavonden buigen we ons over vragen als : Welke perspectieven komen aan bod in literatuur en de studie ernaar? Welke verhalen en woorden gebruiken we om het koloniale tijdperk te verbeelden? Hoe kan je koloniale literatuur vanuit een hedendaags perspectief lezen? En hoe kunnen we de opleidingen in een meer gedekoloniseerde richting sturen?
'Dekoloniseren moet aan de universiteit beginnen' zegt Warda El-Kaddouri, curator van de Humanities Academie
Warda El-Kaddouri en Sibo Rugwiza Kanobana vertellen meer over het initiatief in een interview op durfdenken.be.
Programma
- 20 nov: Sibo Rugwiza Kanobana & Lindah Leah Nyirenda over het zwarte perspectief
- 26 okt: Sarah Adams, Yves T'Sjoen & Karin Amatmoekrim over een gedekoloniseerde canon
- 3 nov: studenten NDeko FLW & Gloria Wekker over een gedekoloniseerd curriculum
- 10 nov: Warda El-Kaddouri & Rasit Elibol over De nieuwe koloniale leeslijst
- 17 nov: Lieselot De Taeye & Gia Abrassart over meertaligheid
- 24 nov: Jessica de Abreu & Badra Djait over een gedekoloniseerde bibliotheek
Praktisch
- Inschrijven
- Contact: humanitiesacademie@ugent.be