Trainingen

Het aanbod trainingen van afdeling Studieadvies vindt plaats in kleine groepen en is gratis. De online trainingen gaan door via Microsoft Teams. Bij inschrijving ontvang je een e-mail met alle praktische informatie. Neem deze door voor de training start!

Vanaf 27/09 kan je inschrijven voor de trainingen tijdens het nieuwe academiejaar. Wil je in afwachting zelf al aan de slag? Op de Ufora-site Wel in je vel kan je heel wat materiaal terugvinden rond uiteenlopende thema's!

Welke training volg ik?

Stel jezelf volgende vragen: Waar heb je op dit moment het meest last van? Hoe intensief wil je eraan werken?

 Thema  Korte formule  Lange formule
 Efficiënter studeren   ✔  
 Efficiënter studeren vervolgsessie   ✔
 Faalangst   ✔  ✔
 Uitstelgedrag   ✔  ✔
 Spreekangst    ✔
 Faalangst of uitstelgedrag bij een bachelor- of masterproef   ✔
 Mentale zelfzorg   ✔  ✔

Efficiënter studeren

Copyright foto Dries LuytenHoe kan ik de grote hoeveelheid leerstof verwerken en onthouden?

Hoe blijf ik voor langere tijd geconcentreerd studeren?

Hoe kan ik het hele pakket vakken per semester rond krijgen?

Hoeveel uur per dag moet ik studeren en wanneer plan ik mijn ontspanning?

Hoe krijg ik mezelf zover om te beginnen met studeren?

Tijdens deze sessie krijg je een bondige leidraad om studeren interessant te maken: kort, krachtig en to the point studeren. Experimenteer met een efficiëntere/slimmere manier van studeren en pak zo je uitstelgedrag, perfectionisme, examenstress ... aan. Je hebt keuze tussen verschillende sessies van 2 uur.

Brein met computerEfficiënter studeren vervolgsessie

Heb je al een sessie efficiënter studeren gevolgd en ging je reeds aan de slag met de inhoud?

Merk je dat je blijft vastlopen in je studeerproces?

Tijdens deze sessie gaan we na waarop jij vastloopt en wat je kan doen om toch tot kwalitatief studeren te komen. Dit is een terugkommoment voor studenten die reeds een sessie efficiënter studeren volgden. Ook als het lang geleden is dat jij een sessie efficiënter studeren volgde en de informatie niet meer fris in je hoofd zit, neem je best eerst deel aan de gewone sessie efficiënter studeren.

  • Deze vervolgsessies worden georganiseerd vanaf november.

Faalangst

Foto Christophe Vander EeckenPieker je vaak over een mogelijke mislukking in je studies en de gevolgen daarvan?

Bezorgen papers, examens, practica of presentaties je veel stress?

Heb je moeite je studies los te laten en werk je je te pletter?

Of doe je er alles aan om je studies te vermijden en stel je alles uit?

Speelt je perfectionisme je parten?

Ga je hierdoor onderpresteren of fysieke klachten ervaren?

Korte formule

In deze sessie staan we stil bij wat faalangst is en hoe dat zich op verschillende manieren kan uiten. We kijken hoe je zelf aan de slag kan gaan om je faalangst aan te pakken. Je krijgt tools om je stress te lijf te gaan en komaf te maken met negatieve gedachten en piekeren.

Lange formule

Heb je al jaren last van faalangst en vind je het moeilijk die op je eentje onder controle te krijgen? Is een eenmalige sessie niet voldoende? Dan is deze intensieve training wellicht iets voor jou.

Met een kleine groep sporen we in een vijftal sessies samen belemmerende gedachten op, we leren situaties op een realistische manier te bekijken, haalbare doelstellingen te formuleren en onze fysieke stressklachten onder controle te houden door middel van relaxatietechnieken. We besteden ook een sessie aan efficiënter studeren. Deze training is een mix van online en on campus momenten.

Man werkt aan computerUitstelgedrag

Heb je wel de intentie om te studeren, maar mondt dat steeds uit in een race tegen de klok op het laatste moment?

Ben je vaak van plan morgen écht te beginnen?

Zijn andere activiteiten te aantrekkelijk als je eigenlijk wil studeren?

Denk je steeds nog genoeg tijd te hebben?

Kom je hierdoor in de problemen met je studies?

Korte formule

In deze sessie van 2 uur gaan we in op jouw uitstelgedrag. We reiken je een aantal tools aan om meer greep te krijgen op die negatieve gewoonte, en zoeken naar manieren waardoor jij kan beginnen studeren. Je kan daar nadien zelf mee aan de slag.

Lange formule

Als je uitstelgedrag vrij hardnekkig is, dan kun je aanmelden voor een lange training. We gaan in een kleine groep op een interactieve manier aan de slag tijdens een vijftal sessies. We staan stil bij wat uitstellen nu eigenlijk is en zoeken samen naar wat jou doet werken zodat je kan bereiken wat je wil: studeren om vervolgens te kunnen slagen. We formuleren haalbare en zeer concrete doelstellingen, we leren zelfcontrole technieken aan en staan stil bij afleiders en uitstelsmoezen. We besteden ook een sessie aan efficiënter studeren. Deze training is een mix van online en on campus momenten.

  • Voor deze lange formule schrijf je in via een korte vragenlijst.

Faalangst of uitstelgedrag bij een bachelor- of masterproef

VulpenBlokkeer je bij het idee een bachelor- of masterproef te moeten bedenken?

Is je zoveelste poging eraan te beginnen opnieuw mislukt?

Heb je moeite met het uitschrijven van je ideeën?

Ben je veel te perfectionistisch en daardoor te lang bezig met het schrijven van één goeie zin?

Naast inhoudelijke problemen of onvoldoende schrijfvaardigheden kan het schrijfproces gehinderd worden door emoties. Tijdens deze online sessie gaan we na wat er aan de hand is, waar je zit in het schrijfproces, en wat je prioriteiten zijn. Waarom ga je dit uit de weg? Maar vooral, hoe slaag je erin je opdracht af te werken?

EventSpreekangst

Bezorgt een belangrijke presentatie je reeds van tevoren veel stress?

Is je grootste angst het krijgen van een complete black-out tijdens een presentatie?

Heb je geen idee hoe je je goed moet voorbereiden op het geven van een presentatie voor een groep?

Knikken je knieën en laat je stem het afweten als je voor een groep mensen staat?

In deze training wordt het grootste deel van de tijd gespendeerd aan spreekangst. We bekijken hoe zich dat precies bij jou uit en welke tools je kan gebruiken om hiermee om te gaan. Binnen de training wordt er ook aandacht besteed aan hoe je een presentatie inhoudelijk en structureel voorbereidt en worden er oefeningen aangeboden met betrekking tot non-verbale (lichaamshoudingen, bewegingen,...) en verbale (stemvolume, taal, ...) communicatie. Deelnemers krijgen de kans om stapsgewijs te oefenen in het presenteren: eerst in kleine groepjes van 2 à 3 personen, opgebouwd naar een steeds grotere groep. Je oefent tijdens de sessies op eigen tempo, niemand wordt gedwongen om te spreken.

Mentale zelfzorg

Train je veerkracht met gratis workshops over piekeren en slaapproblemenWil je ontdekken wat jij écht graag doet?

Op zoek naar meer rust in je hoofd en je lijf?

Wil je informatie over gezonde gewoonten?

Hoe ga je om met eenzaamheid of liefdesverdriet?

Wil je eens een relaxatiesessie uittesten?

Student in Warme Stad Gent* organiseert gratis workshops voor alle Gentse studenten. Er zijn zowel éénmalige sessies als trajecten die bestaan uit meerdere sessies. Plaatsen zijn beperkt, dus schrijf je snel in!

*Student in Warme Stad Gent is een samenwerkingsproject van alle hogeronderwijsinstellingen van Gent, Stad Gent en Logo Gezond+.

Individuele gesprekken

  • Heb je één van de trainingen gevolgd en heb je nadien nog specifieke vragen?
  • Heb je nood aan meer persoonlijke begeleiding?
  • Zijn er bepaalde zaken die je liever individueel bespreekt?

Dan kan je een individuele afspraak maken met een studentenpsycholoog.

Contact

Heb jij een andere vraag waar je mee zit? Wel in je vel biedt een overzicht van alle plekken aan de UGent waar je terecht kan. Je vindt er ook heel wat initiatieven georganiseerd door studenten voor studenten!

Niet gevonden wat je zocht? We helpen jou graag verder:

Afdeling Studieadvies