Pythia - Online leeromgeving voor automatische evaluatie van programmeeroefeningen
De online
evaluatie-omgeving voor programmeeroefeningen biedt duidelijk tal van voordelen
zowel voor studenten (onmiddellijke en uitgebreide feedback, competitief leren)
als voor lesgevers en begeleiders (voortgangsrapporten, voorgedefinieerde
feedback, probleemanalyse) van werkcolleges.
Binnen dit project is het
de bedoeling om een multimediale oefeningenset te ontwikkelen waarin
basisbegrippen en -systemen van de Geomatica worden uitgelegd en
zelfstandig verwerkt kunnen worden.
Lichtpunt in de duisternis: fluorescentiemicroscopie voor studenten
Door zelf fluorescentiemodules te bouwen en deze aan de
bestaande stereomicroscopen te koppelen, wordt fluorescentiemicroscopie
mogelijk gemaakt
voor de individuele student. Door een klassikale duiding van de microscopische beelden wordt tevens naar een groter leereffect gestreefd.
Uitwerken van een vademecum voor geïntegreerde practica doorheen de Bachelor Biochemie en Biotechnologie
Er wordt een traject in de bachelor-practica geïmplementeerd met een duidelijke lijn van basisvaardigheden naar meer complexe vaardigheden, zowel wat conceptuele als praktische aspecten betreft. De organisatie van de practica in continue semestriële ruimtes en de bijhorende handleiding moeten leiden tot een betere integratie van de theorie en de praktijk van experimenteel onderzoek.
Sage (http://www.sagemath.org/) is een open-source pakket voor computeralgebra. Om studenten toegang te verschaffen tot Sage via hun eigen laptop of in de PC-klas is worden twee servers aangekocht.
Kwalitatieve feedback door middel van screencapture
De feedback over het ingediende werkje wordt bezorgd aan de student onder de vorm van een (kort) videofragment waarin hij ziet en hoort hoe het door hem ingediende werkstuk geëvalueerd wordt. De combinatie van de visuele informatie met de tekstuele commentaar verhoogt de kwaliteit, duidelijkheid en de transparantie van de evaluatie.
Docenten- en studentenparticipatie in onderwijsinnovatie
Om het thema onderwijsinnovatie binnen de faculteit Wetenschappen verder in de schijnwerpers te plaatsen en de reflectie en het debat rond dit thema te verlevendigen, proberen we de belangrijkste aandeelhouders rond onderwijsinnovatie, de docenten maar ook de studenten, bij dit proces te betrekken. We streven daarbij naar laagdrempelige, spraakmakende en participatieve acties.